Tractor & Landbouwmachines ChiptuningBouwmachines ChiptuningVrachtwagen ChiptuningAuto Chiptuning

 

Hoe stuurt een ECU een dieselmotor aan?

Om een beeld te krijgen hoe chiptuning precies in zijn werk gaat, is het goed om te weten hoe het motorbrein of de ECU werkt.

Bij de moderne motoren zijn er talloze sensoren die uitgemeten worden door de ECU. Deze ECU voert daarop een hele hoop berekeningen uit met als resultaat een aansturing van een actuator of injector. Deze reactie wordt dan opnieuw gemeten en vergeleken met een controlewaarde. Indien nodig zal de ECU een corrigerende bewerking uitvoeren totdat de gemeten waarde overeenkomt met de berekende waarde. Dit is een regelproces die duizenden keren per seconde plaatsvindt.

Wat gebeurt er bij een optimalisatie door ons?

Door de berekening EN controlewaarden te herprogrammeren kunnen we zo de reactie en gedrag van de motor gaan wijzigen. Dit gaat om kleine wijzigingen die alles samen toch een grote invloed kunnen hebben. Doordat we zowel berekening als controle aanpassen zal uw motor dus steeds beveiligd blijven indien er iets zou misgaan op mechanisch gebied.

Voordelen?

We zijn in staat de software zodanig aan te passen dat er sprake is van hoger vermogen (+10%-20%) bij een lager verbruik (5%–10%). Het koppel wordt tevens verhoogd en komt daarbij reeds bij een lager toerental beschikbaar. Hierdoor wordt de gasrespons beter, snellere reactie bij het indrukken van het gaspedaal. Dit alles zorgt voor een aangenamer rij- of werkingsgedrag van de motor.

Wij leveren maatwerk, we kunnen de motor naar uw wens laten werken, vermits we wel rekening houden met de fysica natuurlijk. We bekijken ook de gehele aandrijflijn om geen schade te veroorzaken door teveel vermogen/koppel. De ketting is ook maar zo sterk als zijn zwakste schakel uiteindelijk.

Waarom chiptuning en geen ''bakje'' of powerbox?

Laten we een voorbeeld nemen van de klassieke powerbox op een common rail motor.

Een powerbox wordt tussen de bestaande bedrading geplaatst tussen raildruksensor en ECU. De ECU geeft een bepaalde instructie door aan een actuator die de raildruk regelt. Vervolgens wordt de raildruk opnieuw gemeten. Deze meting wordt vervalst door de powerbox zodat de ECU eigenlijk een lagere raildruk waarde binnenleest dan de werkelijke waarde. Hierdoor verhoogt de ECU opnieuw de raildruk waarde totdat hij denkt dat het goed is.

Doorgaans betekend meer raildruk ook meer brandstof en zo verhoogt een powerbox het vermogen. Dat is alles wat het doet en dit is dan ook het grootste probleem. Alle andere parameters die de brandstof EN luchthoeveelheid regelen worden niet veranderd. Sterker nog, de controleparameters worden ook niet aangepast.

Dit betekent:

  1. meer brandstof zonder toevoeging van extra zuurstof -> zwarte rook en hoger specifiek verbruik.
  2. inspuittijdstip en inspuitduur worden niet gewijzigd -> hogere slijtage van de motor en in extreme gevallen breuk!
  3. controleparameters ongewijzigd -> geen beveiliging meer en mogelijke foutcodes

Daarnaast zijn sommige powerboxen instelbaar, deze zijn het grootste gevaar. Zonder grondige kennis van de motor en zonder meting is het moeilijk te weten wat je precies veranderd hebt. Hier zijn jammer genoeg al aanzienlijke schadegevallen door gekomen. Gaten in de zuigers zijn geen uitzondering met als gevolg totale motorschade, kostbaar!

Verder zijn er soms problemen door vocht en warmte. De boxen zijn meestal aangebracht dicht bij de motor waar het heet en vochtig kan zijn. Het gebeurt nu en dan dat de motor afslaat en niet meer te starten is door gebrek aan raildruksignaal.