We beschikken over een moderne testbank om alle tractoren te testen op de aftakas. Tijdens de testen worden alle meetgegevens opgeslagen en kan er een uitgebreid rapport opgemaakt worden.

Alles is mobiel gemonteerd zodat we gemakkelijk op verplaatsing kunnen testen. In tegenstelling tot de klassieke waterremmen, is er bij deze testbank geen water nodig. Enkel een 230V stopcontact volstaat.

Capaciteit tot 680pk

Het vermogensbereik gaat van 10pk tot maar liefst 680pk (500kW) en het maximaal belastbare koppel gaat tot 4150Nm. Daarmee zijn we in staat om zowel de grootste tractoren alsook de minitractoren te testen. Dankzij de relatief lage inertie van de ronddraaiende delen wordt de aftakaskoppeling van de kleinere tractoren beschermd.

Toerentalbereik van de PTO ligt tussen de 270TPM en 1250TPM. Merendeel wordt dus getest op 1000 toeren maar voor lage vermogens en oudere tractoren kan de test ook gebeuren op 540 of 750 toeren zonder problemen.

Uitgebreide testmogelijkheiden

De testbank is uitgerust met een controller die meerdere soorten tests kan afleggen. De controller wordt bediend door de PC of door een losse bedieningskast.

Meestal wordt de automatische test gedaan om het vermogen te testen. Hierbij wordt een koppel- en vermogencurve opgenomen met honderden meetpunten. Hierdoor kunnen we zeer nauwkeurige curves maken en zelfs de kleinste afwijking registreren en beoordelen.

Naast de automatische vermogentest kunnen we ook speciale tests doen om specifieke problemen te onderzoeken.

  • ¬†Reactiesnelheid van de regelaar/motor meten: Dit doen we met vooraf ingestelde belastingsprongen. Tijdens deze test kunnen we een vooraf ingestelde belasting direct inschakelen om de reactiesnelheid van de motor (regelaar) te testen. Tevens is dit ook een geschikte test om slippende koppelingen of versleten turbo’s te onderscheppen.

 

  • ¬†Roderen van gereviseerde/nieuwe motoren: Hierbij laten we de motor stapsgewijs inlopen op een specifiek vermogen. Doordat na revisie de nieuwe motoronderdelen nog op elkaar moeten inslijten (wat bij een nieuwe motor standaard in de fabriek gedaan wordt), is het belangrijk om direct tijdens de eerste draaiuren een bepaalde belasting aan de motor te koppelen. Hierdoor kunnen met name de zuigerveren en de cilinderwanden op elkaar inslijten. Het moeilijke is meestal dat men niet weet welke belasting er toegediend wordt. Zowel te weinig belasting alsook teveel belasting is nefast voor de latere levensduur van de motor en al zeker geen langere periodes van stationair draaien. Door een verkeerde belasting treed er verglazing van de cilinders op welke onomkeerbaar is. Dankzij de mogelijkheid om gedurende langere periodes op hoge vermogens (tot 500pk non stop) te kunnen draaien, kan de testbank hier uitkomst bieden.